Wednesday 28 November 2012

KOSA KATA


Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan
KOSA KATA


CONTOH PERKATAAN
Dua suku kata terbuka
VKV
apa , ini, itu, ibu, ubi, api, ela , isi, aku
Dua suku kata terbuka
KVKV
baju, biru, buku, baca, baru, bahu, batu, bola, buta, bapa, ciku, cuti, cuka, dadu , dagu, dahi, dada, daki, duku, duri, feri, gigi, guni, gula, guru, gila, hati, hari, jari, jala, kaki, kuku, kuda, kiri, kota, kera, lari, lama, lagu, laju, luka, lima, lori, mata, mama, muka, masa, nasi, paku, pasu, rusa, raja, roti, raga, susu, siku, satu, sudu, sapu
Tiga suku kata terbuka
KVKVKV
berudu, cerita, dahaga, jelita, keladi, kereta, kerusi,kepala, kelapa, lelaki, mereka, petola, Selasa, tomato, tetamu
Satu suku kata tertutup
KVK
bot, bil, cat, cop, cap, gam, gas, gol, jam, jet, jus, kek, kot, lap, mop, pen, pin, pam, tin, van, zip
Dua suku kata tertutup
KVKKVK
bantal, banjir, sambal, sampah, kertas
Suku kata terbuka dan tertutup
VKVK
ayam, awan, asap, atap, anak, adik, itik, ikan, ubat, ulat, ular, emak, enam, epal, ekor, esok
Suku kata terbuka dan tertutup
KVKVK
badak, budak, bakul, besar, bulat, botak, bulan, basah, belon, cicak, cawan, dadah, dodol, dapur, dusun, demam, dekat, darah, datuk, filem, gajah, gemuk, gelas, getah, garam, hitam, hutan, hujan, jarum, jalan, johan, katil, kurus, kapal, kipas, kapak, kolam,ketam, kelas, kasut, kapas, kobis, lapan, lipan, lilin, lipas, leher, lalat, lipat, mulut, masin, manis, mudah, minum, malas, makan ,marah, nanas, nenek, pokok, panas, rajin, sakit, sikat, siput, sirap,
Suku kata tertutup dan terbuka
KVKKV
henti, bantu, jumpa
Vokal berganding
KVVK
kuih, lauk, laut, naik, baik, paip, siap, buat, suap, buah, paus, haus, luas
Contoh Ayat
Ayat tunggal:

1. Ini rumah saya.
2. Saya makan nasi

Ayat dalam konteks:
1. Ini kucing.

Kucing makan ikan.
Kucing saya comel.
2. Ini rumah saya.

Rumah saya besar.
Rumah saya cantik

No comments:

Post a Comment